U poslu kao i u životu, bitni su bliski odnosi

Prije petnaestak godina sudjelovala sam na jednoj radionici u Grožnjanu. Edukacija se održavala na otvorenom, odnosno na livadi izvan glavnih zidina Grožnjana. Bila je fizičkog i vokalnog karaktera te smo bili vrlo glasni i bilo nas je posvuda. Na nekoliko metara od nas, nalazio se štand s voćem. Vlasnik štanda, ujedno i prodavač, ljutio se na buku koju proizvodimo te nas je prekidao u radu. Iz protesta bi doletjela i poneka voćka. Tvrdio je da mu tjeramo kupce iako je svaki dan oko 15 sati odlazio sa štanda potpuno praznog kombija jer bi prodao svu robu.  Jedne večeri, sjedili smo nakon večere uz čašu vina i naš voditelj radionice predložio je da svatko od nas da nešto novaca (u grupi nas je bilo 20) i sutra ujutro u 9 sati kada dođemo na radionicu, a naš ljutiti vlasnik štanda na svoje radno mjesto, kupimo svo voće s kojim je došao. Mi smo ga pogledali u čudu, a on je rekao „Let′s kill him with kindness.“

Sutra ujutro smo napravili točno to, vlasnik štanda je bio potpuno izbezumljen i na putu prema svom domu već u 9 sati i petnaest minuta ujutro. Sutradan se ispričao zbog svog ponašanja i do kraja našeg boravka u Grožnjanu donosio nam svježe voće prije početka radionice, a naš suživot na tako bliskoj udaljenosti je postao idiličan. Mi smo postali atrakcija za njegove kupce, a on je tijekom našeg boravka tamo ranije išao kući jer bi sve prodao.

Godinama kasnije ovaj događaj nosim sa sobom i svaki put kada se nađem u sličnoj situaciji odlučim „protivnika“ pobijediti ljubaznošću. Najbliži prijevod ove riječi u našem jeziku bio bi „ljubaznost“ ali engleska riječ „kindness“ uključuje puno više od same blazirane i naučene ljubaznosti. Uključuje i uzimanje u obzir stajališta, stanja, situacije ili hira druge strane, plemenitost, volju za rješavanjem problema, kontrolu vlastitih emocija koje je izazvala određena situacija, uključuje i jasno postavljanje vlastitih zdravih granica i ono najbitnije; slušanje.  Za potrebe ovog teksta korist ćemo riječ ljubaznost ali imajte na umu ovu malu proširenu opasku o njezinom značenju.

Zašto je ljubaznost važna u bliskim odnosima?

Odgovor je zapravo vrlo jednostavan. Samo i isključivo ljubaznošću možemo stvarati bliske odnose. One intimne, dobrosusjedske, prijateljske i sve ostale na koje naiđemo u našim privatnim životima. Vatru ne gasimo vatrom nego vodom ili pijeskom ili dekom, uglavnom shvatili ste.

Zašto je ljubaznost važna u poslovnim odnosima?

U poslu koji radimo nasuprot nas nađe se netko tko traži da za njega nešto učinimo, riješimo i/ili predložimo. Mi, s druge strane, kao stručnjaci za odnose s javnošću nudimo svoje vrlo specifične usluge koje imaju svoja pravila. Mi smo strana koja zna, a klijent je strana koja nešto ne zna, ali ima svoje zahtjeve i očekivanja. S punim pravom, zato je i došao k nama.

To je odnos kao i svaki drugi, primanja i davanja. I da bi se ostvarila uspješna suradnja obje strane moraju biti otvorene za primiti i dati. Na nama je da otvorimo taj prostor kao komunikacijski stručnjaci, ne na klijentu. U ovom procesu, ljubaznost dolazi u pomoć. Klijent želi da ga se, prije svega čuje, dakle slušajmo, ali stvarno slušajmo. Bez obzira na to što u tom trenutku mislimo o tome što govori i koliko god se kosilo s našim znanjem, iskustvom i stavovima. Ne slušamo tako da paralelno mislimo kako nam to sve nema smisla i kako drugoj strani ništa nije jasno već stvarno slušajmo. Slušanje je 80% komunikacije, govorenje je samo rezultat primljenih informacija. 

Ovakav pristup pomaže klijentima da izgradite povjerenje prema agencijama, a nama pomaže da dodatno proširimo svoje vidike o tome što vas muči, što trebate i zašto ste nam se obratili. Pomaže nam da nađemo najbolje rješenje i ideju za vas.  Kada smo mi vama otvorili prostor da vas čujemo vi ćete lakše čuti nas i možda pristati na neko rješenje koje je van vaše zone ugode ali imat ćete povjerenja. I tu će ovaj poslovni odnos moći rasti i razvijati se, a to je cilj našeg poslovanja i vašeg dolaska k nama. Kvalitetni bliski odnosi se stvaraju, ponekad godinama. Oni su često isprepleteni i neslaganjima, ali uvijek treba pozvati „ljubaznost“ u pomoć. Ako se i rastanemo, bitno je rastati se u dobrim odnosima. Moguće je, ali zahtijeva trud i ljubaznost.

Čin ljubaznosti, kao onaj s početka ovog teksta, otvara prostor i mogućnosti da se dogode i neka čuda u naizgled nemogućim poslovnim odnosima. Kad koristite ljubaznost kao temelj komunikacije i rješavanja sukoba ili nerazumijevanja, rješenja istih mogu biti jako kreativna i iznenaditi i vas i „protivnika“. Ljubaznost nas čini većima i boljima, daje nam učinkovite preporuke i čini nas atraktivnim poslovnim partnerom.