“Karla, postala si celebrity!” – s tom rečenicom na kratko je prekinut jedan, moglo bi se reći, sasvim običan radni dan. Nisam ni znala kamo bi ta rečenica mogla voditi.
Osim što sam ja slavna, navodno je prekinuta i jedna dugogodišnja voditeljska karijera. U bespućima interneta, odnosno društvenih mreža, pojavio se sponzorirani članak u kojem se spominje Duško Ćurlić (hrvatskoj javnosti poznata osoba), Grizli Office Podcast i ja (hrvatskoj javnosti nepoznata osoba).
Istina je da sam ugostila gospodina Ćurlića u našem podcastu, ono što nije istina je sve ostalo navedeno u sponzoriranom članku čiji je sadržaj bio usmjeren na skidanje mobilne aplikacije ili platforme za one koji se žele brzo obogatiti.
Smijeh pa nevjerica
Ono što mi je odmah upalo u oko kod ovog članka je činjenica da se spominje moje puno ime i prezime, koje se inače ne spominje u opisu YouTube videa (našem podcastu), kao i činjenica da su napravljeni screenshotovi iz videozapisa, što nisam primijetila da je do tada bio slučaj u takvim člancima. Uglavnom su to fotografije preuzete s Googlea ili neke free stock fotografije ženinog bedra uz naslov Smršavite 15kg za 7 dana.
Kada su kolegi poslali članak, koji je on proslijedio ostatku ureda, prva reakcija bila je smijeh i klasične uredske šale i zezancije. Tekst samog članka svima nam je bio urnebesan, jer, osim što je bio gramatički neispravan, sklop i sadržaj rečenica jasno je pokazivao da se radi o lažnom članku. Na prvu, ništa zabrinjavajuće.
Briga kreće kada sam i sama krenula prosljeđivati te screenshotove prijateljima, misleći kako će svima biti jednako urnebesno i da će odmah shvatiti da je riječ o lažnom članku. Na moje iznenađenje, svi su imali istu reakciju: „Kaaaj?“ i „Ne kužim“.
Nitko nije imun na lažne članke
Moram napomenuti, ljudi kojima sam proslijedila članak visokoobrazovani su građani, ali na prvu im nije palo na pamet da je riječ o lažnom članku. Zašto? Pretpostavljam da smo počeli čitati automatski, gledamo samo naslove i brzinom preletimo preko članka, ne registrirajući razne gramatičke pogreške i nelogičnosti u tekstu. Zbunjujuća je vjerojatno i sama činjenica da sam se našla u istom članku s hrvatskoj javnosti poznatom osobom, ali u negativnom kontekstu.
Nije stalo na jednom članku, mojim prijateljima počelo je izlaziti još sponzoriranih objava u kojima smo Duško Ćurlić i ja. Sada u raznim formatima, moja profilna fotografija s X-a uz izmišljeni razgovor na izmišljenoj platformi za dopisivanje.
U ovim trenutcima već kreće briga.
Koliko daleko ovo može ići?
Pojmovi “smiješno” i “urnebesno” već se lagano gube, pojmovi deep fake i zlonamjera dolaze do glave. Koliko daleko mogu ići lažni članci i kako oni mogu utjecati na moj privatni život? Hoće li osobe koje naiđu na sličan članak razlučiti da je riječ o lažnom članku? Hoće li AI toliko napredovati da stvarno nitko neće moći prepoznati istinito od neistinitog?
Kada sam o tome počela razgovarati sa sebi bliskim osobama, uvijek sam dobila pitanje: Pa, dobro, jesi li prijavila?!
Nisam mogla prijaviti, jer meni nisu iskočili ti oglasi. Jedino što sam mogla je zamoliti druge da prijave taj oglas ako im se opet pojavi. No, što točno s tim dobijem? Potencijalno zaustavljamo samo jedan oglas, ne znamo koliko ih se još vrti ili ih je u izradi na istu temu.
Što je s brendovima?
Brendovi danas moraju biti prisutni na društvenim mrežama, što znači da će se potencijalno suočiti s informacijama koje štete njihovom imidžu. Zato je važno stvoriti autentičnu zajednicu koja će prepoznati prave poruke od lažnih. Nažalost, postoje oglasi koji već vrlo uvjerljivo predstavljaju lažne vijesti, a razlike između stvarnog i lažnog sadržaja postaju sve manje očite.
Idući puta kad vidite neku sličnu vijest, nemojte odmah kliknuti. Provjerite naziv domene, jer često lažni članci dolaze s nepoznatih i sumnjivih stranica. Također, ne ostavljajte svoje osobne podatke.
Što više razmišljam o ovoj situaciji, sve mi je jasnije koliko je važno biti informiran i oprezan na internetu. Brendovi, kao i pojedinci, trebaju graditi svoje prisustvo na društvenim mrežama, ali moraju također biti spremni brzo reagirati na potencijalne prijetnje. Na taj način, njihova publika će moći prepoznati autentične poruke i znati koje informacije dolaze iz pouzdanih izvora.
Mudre misli za kraj
Dušku Ćurliću je prekinuta karijera, Baby Lasagna završio je u zatvoru, Željko Pervan oprostio se od normalnog života, a jedna šala je dovela Luku Modrića do tragedije.
U konačnici, svi moramo postati svjesniji digitalnog svijeta u kojem živimo. Lažne vijesti su tu i one neće nestati same od sebe. Samo zajedničkim naporima, obrazovanjem i oprezom možemo stvoriti sigurnije okruženje za sve.
I dalje mi nije jasno kako sam i ja završila u nizu lažnih vijesti o hrvatskim poznatim osobama. Ako ništa, možda sam sada široj hrvatskoj javnosti malo manje nepoznata osoba!
Izvor: Netokracija